Skip to main content
Baile
Aoisghrúpaí
4 Bliain agus níos óige
Ainmneacha Gaeilge
Naíonraí
Ag úsáid Gaeilge le do pháistí
Ag labhairt Gaeilge le do gharpháistí
Ag tógáil páistí le Gaeilge taobh amuigh den Ghaeltacht
Ag tógáil páistí le Gaeilge sa Ghaeltacht
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
4 - 12 Bliain
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
Buntáistí Oideachais trí Ghaeilge
Coláistí Samhraidh
An Ghaelbhratach
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
12 - 18 Bliain
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
Buntáistí Oideachais trí Ghaeilge
Coláistí Samhraidh
5 leid – Ag dul chun na Gaeltachta
An Ghaelbhratach
Féilte
Ag úsáid d’ainm as Gaeilge
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
18 - 22 Bliain
Cumainn Ghaelacha & Aontais Mhac Léinn
Cúrsaí le Gaeilge ar an 3ú Leibhéal
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
22+ Bliain
Gairmeacha le Gaeilge in Éirinn
Ranganna Gaeilge do Dhaoine Fásta
Glac Páirt sa Ghluaiseacht
Ciorcail Chomhrá | Caint & Comhrá
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
Pobal
Nuachtlitir PEIG.ie
Seirbhísí ar fáil trí Ghaeilge
Ciorcail Chomhrá | Caint & Comhrá
Sloinnte
Grúpaí Pobail
Na Lárionaid Ghaeilge
Tacaíochtaí ar fáil do ghnóthaí
An Ghaeltacht
Tithe agus tailte atá ar díol agus ar cíos sna ceantair Ghaeltachta – dar le Daft.ie
Seachtain na Gaeilge le Energia
‘An Chaint’ / The ‘Talk’
Féilte
Imeachtaí Ardú Feasachta
Leabhair Ghaeilge
Podchraoltaí Gaeilge
Teilifís & Raidió le Gaeilge
Na Ceanneagraíochtaí
Foghlaim
Ag foghlaim na Gaeilge
Naíonraí
Gaelcholáistí
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
An Ghaeilge i scoileanna Béarla
Ranganna Gaeilge do Dhaoine Fásta
Cúrsaí le Gaeilge ar an 3ú Leibhéal
Seirbhísí Gaeilge do Scoileanna
Téarmaíocht agus Gramadach ar líne
Cearta
Acht na dTeangacha Oifigiúla 2003
Straitéisí Gaeilge ó Dheas is ó Thuaidh
An Coimisinéir Teanga
Cairt Eorpach do Theangacha Réigiúnacha & Mionlaigh
Ag úsáid Gaeilge le seirbhísí stáit
Glac Páirt sa Ghluaiseacht
Feachtasaíocht
Taighde Gaeilge
Fostaíocht
Leabhrán Ghairmeacha le Gaeilge
Físeáin: ‘Do Ghairm le Gaeilge’
Gairmeacha le Gaeilge san Eoraip
Gairmeacha le Gaeilge in Éirinn
Deiseanna le Gaeilge lasmuigh den Eoraip
Taithí Oibre: na hearnálacha éagsúla le Gaeilge
Cé hiad na fostóirí Gaeilge is mó?
Bileog Eolais faoi Phoist Fhéideartha
Leideanna do dhaoine atá ag lorg poist leis an nGaeilge
Folúntais
CV Samplach Gaeilge
Comhairle agallaimh do phost le Gaeilge
5 leid d’fhísagallaimh
Ceisteanna Coitianta
Baile
Aoisghrúpaí
4 Bliain agus níos óige
Ainmneacha Gaeilge
Naíonraí
Ag úsáid Gaeilge le do pháistí
Ag labhairt Gaeilge le do gharpháistí
Ag tógáil páistí le Gaeilge taobh amuigh den Ghaeltacht
Ag tógáil páistí le Gaeilge sa Ghaeltacht
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
4 - 12 Bliain
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
Buntáistí Oideachais trí Ghaeilge
Coláistí Samhraidh
An Ghaelbhratach
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
12 - 18 Bliain
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
Buntáistí Oideachais trí Ghaeilge
Coláistí Samhraidh
5 leid – Ag dul chun na Gaeltachta
An Ghaelbhratach
Féilte
Ag úsáid d’ainm as Gaeilge
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
18 - 22 Bliain
Cumainn Ghaelacha & Aontais Mhac Léinn
Cúrsaí le Gaeilge ar an 3ú Leibhéal
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
22+ Bliain
Gairmeacha le Gaeilge in Éirinn
Ranganna Gaeilge do Dhaoine Fásta
Glac Páirt sa Ghluaiseacht
Ciorcail Chomhrá | Caint & Comhrá
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
Pobal
Nuachtlitir PEIG.ie
Seirbhísí ar fáil trí Ghaeilge
Ciorcail Chomhrá | Caint & Comhrá
Sloinnte
Grúpaí Pobail
Na Lárionaid Ghaeilge
Tacaíochtaí ar fáil do ghnóthaí
An Ghaeltacht
Tithe agus tailte atá ar díol agus ar cíos sna ceantair Ghaeltachta – dar le Daft.ie
Seachtain na Gaeilge le Energia
‘An Chaint’ / The ‘Talk’
Féilte
Imeachtaí Ardú Feasachta
Leabhair Ghaeilge
Podchraoltaí Gaeilge
Teilifís & Raidió le Gaeilge
Na Ceanneagraíochtaí
Foghlaim
Ag foghlaim na Gaeilge
Naíonraí
Gaelcholáistí
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
An Ghaeilge i scoileanna Béarla
Ranganna Gaeilge do Dhaoine Fásta
Cúrsaí le Gaeilge ar an 3ú Leibhéal
Seirbhísí Gaeilge do Scoileanna
Téarmaíocht agus Gramadach ar líne
Cearta
Acht na dTeangacha Oifigiúla 2003
Straitéisí Gaeilge ó Dheas is ó Thuaidh
An Coimisinéir Teanga
Cairt Eorpach do Theangacha Réigiúnacha & Mionlaigh
Ag úsáid Gaeilge le seirbhísí stáit
Glac Páirt sa Ghluaiseacht
Feachtasaíocht
Taighde Gaeilge
Fostaíocht
Leabhrán Ghairmeacha le Gaeilge
Físeáin: ‘Do Ghairm le Gaeilge’
Gairmeacha le Gaeilge san Eoraip
Gairmeacha le Gaeilge in Éirinn
Deiseanna le Gaeilge lasmuigh den Eoraip
Taithí Oibre: na hearnálacha éagsúla le Gaeilge
Cé hiad na fostóirí Gaeilge is mó?
Bileog Eolais faoi Phoist Fhéideartha
Leideanna do dhaoine atá ag lorg poist leis an nGaeilge
Folúntais
CV Samplach Gaeilge
Comhairle agallaimh do phost le Gaeilge
5 leid d’fhísagallaimh
Ceisteanna Coitianta
caineadh-deanta-ar-mholadh-‘gan-chiall’-phairti-an-lucht-oibre-fail-reidh-le-riachtanas-gaeilge-do-mhuinteoiri

Cáineadh déanta ar mholadh ‘gan chiall’ Pháirtí an Lucht Oibre fáil réidh le riachtanas Gaeilge do mhúinteoirí

| Tuairisc.ie | ,

Tá cáineadh láidir déanta ag eagraíochtaí a bhíonn ag plé leis an ngaeloideachas ar mholadh de chuid Pháirtí an Lucht Oibre go bhfaighfí réidh leis an riachtanas Gaeilge atá ann d’ábhar oidí.

Dúirt urlabhraí oideachais an pháirtí, an Teachta Dála Aodhán Ó Ríordáin, gur chóir athbhreithniú a dhéanamh ar an riachtanas go mbeadh marc H4 nó níos airde i scrúdú ardleibhéil Gaeilge na hArdteiste ag duine atá ag iarraidh dul leis an mbunmhúinteoireacht.

Mhaígh Ó Ríordáin go gcabhródh a leithéid de ghníomh le dul i ngleic leis an ngéarchéim atá ann faoi láthair maidir le heaspa múinteoirí.

Tá diancháineadh déanta ag leithéidí Chonradh na Gaeilge agus Gaeloideachas ar mholadh Uí Ríordáin.

Deir Bláthnaid Ní Ghréacháin, Príomhfheidhmeannach Gaeloideachas, gur moladh “gan bhunús, gan fhianaise, gan chiall” atá sa mhéid a bhí le rá ag Ó Ríordáin.

“Tá gach páiste sa tír seo i dteideal an caighdeán is airde agus is féidir ó thaobh theagasc agus foghlaim na Gaeilge. Téann moladh an Teachta Dála i gcoinne an dualgais agus na físe sin agus is moladh gan bhunús, gan fhianaise, gan chiall atá ann,” arsa Ní Ghréacháin le Tuairisc.

“Dá mbeadh ísliú ar an gcaighdeán a bheadh á éileamh ó mhúinteoirí, bheadh ísliú ar na deiseanna foghlama agus sealbhaithe teanga do gach páiste. Bheadh ísliú gan amhras ar chumas agus ar fhéinmhuinín an mhúinteora i leith na teanga agus is fáinne fí é sin uile.”

Deir Ní Ghréacháin go bhfuil córas na ndíolúintí ag déanamh “an-dochar” d’fhoghlaim na Gaeilge sa chóras oideachais cheana féin agus go bhfuil “ag teip ar an Stát a chinntiú go bhfuil deiseanna agus spreagadh ann do gach páiste i leith na Gaeilge, de réir a riachtanais foghlama.”

Deir Ní Ghréacháin gurb í “an iomaíocht idirnáisiúnta” seachas an Ghaeilge is mó is cúis leis an bhfadhb atá ann faoi láthair i dtaobh múinteoirí a earcú agus a choinneáil.

“Is í sin an fhadhb is mó atá ann faoi láthair – tá an ghairm in Éirinn in iomaíocht le gairm na múinteoireachta i dtíortha eile, áit a bhfuil dreasachtaí, liúntais agus pacáistí tacaíochta á gcur ar fáil.”

Dúirt Aodhán Ó Ríordáin nach léir cén fáth go bhfuil riachtanas ar leith ann don Ghaeilge chun áit a bhaint amach ar na cúrsaí bunmhúinteoireachta nuair nach bhfuil riachtanais ann do na hábhair éigeantacha eile, Béarla agus Matamaitic.

Dúirt an Teachta Dála go gcinnteodh an oiliúint a chuirfí ar fáil do mhic léinn sna coláistí oiliúna go mbeadh an caighdeán Gaeilge acu a theastaíonn ó mhúinteoirí chun an teanga a mhúineadh.

Tá na deacrachtaí a bhíonn ag múinteoirí leis an nGaeilge pléite ag cigirí sa Roinn Oideachais agus ag léachtóirí sna coláistí oiliúna féin le blianta beaga anuas.

I dtaighde a rinne Gael Linn in 2017, dúirt lucht na gcoláistí oiliúna nach raibh cuid mhór múinteoirí “cumasach ná muiníneach go leor leis an Ghaeilge a mhúineadh”.

Dúirt Ó Ríordáin freisin go gcuireann an riachtanas Gaeilge srian ar an éagsúlacht i ngairm na múinteoireachta.

Deir Ard-Rúnaí Chonradh na Gaeilge, Julian de Spáinn, gur cheart níos mó daoine ó chúlraí éagsúla a mhealladh i dtreo na múinteoireachta ach go bhfuil an cur chuige atá molta ag Ó Ríordáin “go hiomlán mícheart”.

“An toradh a bheadh air seo ná go mbeadh an caighdeán níos ísle ná mar atá anois,” a deir de Spáinn.

Deir sé go bhfuil ceist na héagsúlachta i bhfad níos leithne agus níos casta ná cúrsaí Gaeilge agus nach bhfuil aon fhianaise ann a thacaíonn leis an tuairim gur ar an teanga atá an milleán.

“Glacann an argóint seo leis nach bhfuil Gaeilge ar a dtoil ag iarrthóirí mionlaithe cheana féin, nó nach bhfuil sé ar a gcumas í a fhoghlaim – barúil atá dímheasúil ar na hiarrthóirí céanna.”

Deir Conradh na Gaeilge go mbíonn go leor cúiseanna le daoine a bheith coinnithe amach ó na cúrsaí oiliúna agus luadh córas na bpointí, an costas maireachtála agus easpa lóistín ar na constaicí a bhíonn roimh dhaltaí atá faoi mhíbhuntáiste.

Deir Conradh na Gaeilge gur cheart scoláireachtaí a chur ar fáil do dhaltaí i scoileanna DEIS agus do pháistí eile atá faoi mhíbhuntáiste chun freastal ar an nGaeltacht agus gur chóir tacú leo dul leis an múinteoireacht.

Deir Julian de Spáinn go dteastaíonn an riachtanas don Ghaeilge ardleibhéil toisc gurb í sin an dara teanga atá ag formhór na n-ábhar oidí. “Caithfear a chinntiú go bhfuil a ndóthain Gaeilge acu, mar sin, le dul chun cinn a dhéanamh sna coláistí oideachais.”

Deir sé gur léiriú eile é seo ar an ngá atá le polasaí cuimsitheach don Ghaeilge sa chóras oideachais, mar atá geallta sa Chlár Rialtais.

Níos mó