Skip to main content
Baile
Aoisghrúpaí
4 Bliain agus níos óige
Ainmneacha Gaeilge
Naíonraí
Ag úsáid Gaeilge le do pháistí
Ag labhairt Gaeilge le do gharpháistí
Ag tógáil páistí le Gaeilge taobh amuigh den Ghaeltacht
Ag tógáil páistí le Gaeilge sa Ghaeltacht
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
4 - 12 Bliain
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
Buntáistí Oideachais trí Ghaeilge
Coláistí Samhraidh
An Ghaelbhratach
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
12 - 18 Bliain
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
Buntáistí Oideachais trí Ghaeilge
Coláistí Samhraidh
5 leid – Ag dul chun na Gaeltachta
An Ghaelbhratach
Féilte
Ag úsáid d’ainm as Gaeilge
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
18 - 22 Bliain
Cumainn Ghaelacha & Aontais Mhac Léinn
Cúrsaí le Gaeilge ar an 3ú Leibhéal
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
22+ Bliain
Gairmeacha le Gaeilge in Éirinn
Ranganna Gaeilge do Dhaoine Fásta
Glac Páirt sa Ghluaiseacht
Ciorcail Chomhrá | Caint & Comhrá
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
Pobal
Nuachtlitir PEIG.ie
Seirbhísí ar fáil trí Ghaeilge
Ciorcail Chomhrá | Caint & Comhrá
Sloinnte
Grúpaí Pobail
Na Lárionaid Ghaeilge
Tacaíochtaí ar fáil do ghnóthaí
An Ghaeltacht
Tithe agus tailte atá ar díol agus ar cíos sna ceantair Ghaeltachta – dar le Daft.ie
Seachtain na Gaeilge le Energia
‘An Chaint’ / The ‘Talk’
Féilte
Imeachtaí Ardú Feasachta
Leabhair Ghaeilge
Podchraoltaí Gaeilge
Teilifís & Raidió le Gaeilge
Na Ceanneagraíochtaí
Foghlaim
Ag foghlaim na Gaeilge
Naíonraí
Gaelcholáistí
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
An Ghaeilge i scoileanna Béarla
Ranganna Gaeilge do Dhaoine Fásta
Cúrsaí le Gaeilge ar an 3ú Leibhéal
Seirbhísí Gaeilge do Scoileanna
Téarmaíocht agus Gramadach ar líne
Cearta
Acht na dTeangacha Oifigiúla 2003
Straitéisí Gaeilge ó Dheas is ó Thuaidh
An Coimisinéir Teanga
Cairt Eorpach do Theangacha Réigiúnacha & Mionlaigh
Ag úsáid Gaeilge le seirbhísí stáit
Glac Páirt sa Ghluaiseacht
Feachtasaíocht
Taighde Gaeilge
Fostaíocht
Leabhrán Ghairmeacha le Gaeilge
Físeáin: ‘Do Ghairm le Gaeilge’
Gairmeacha le Gaeilge san Eoraip
Gairmeacha le Gaeilge in Éirinn
Deiseanna le Gaeilge lasmuigh den Eoraip
Taithí Oibre: na hearnálacha éagsúla le Gaeilge
Cé hiad na fostóirí Gaeilge is mó?
Bileog Eolais faoi Phoist Fhéideartha
Leideanna do dhaoine atá ag lorg poist leis an nGaeilge
Folúntais
CV Samplach Gaeilge
Comhairle agallaimh do phost le Gaeilge
5 leid d’fhísagallaimh
Ceisteanna Coitianta
Baile
Aoisghrúpaí
4 Bliain agus níos óige
Ainmneacha Gaeilge
Naíonraí
Ag úsáid Gaeilge le do pháistí
Ag labhairt Gaeilge le do gharpháistí
Ag tógáil páistí le Gaeilge taobh amuigh den Ghaeltacht
Ag tógáil páistí le Gaeilge sa Ghaeltacht
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
4 - 12 Bliain
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
Buntáistí Oideachais trí Ghaeilge
Coláistí Samhraidh
An Ghaelbhratach
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
12 - 18 Bliain
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
Buntáistí Oideachais trí Ghaeilge
Coláistí Samhraidh
5 leid – Ag dul chun na Gaeltachta
An Ghaelbhratach
Féilte
Ag úsáid d’ainm as Gaeilge
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
18 - 22 Bliain
Cumainn Ghaelacha & Aontais Mhac Léinn
Cúrsaí le Gaeilge ar an 3ú Leibhéal
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
22+ Bliain
Gairmeacha le Gaeilge in Éirinn
Ranganna Gaeilge do Dhaoine Fásta
Glac Páirt sa Ghluaiseacht
Ciorcail Chomhrá | Caint & Comhrá
Féilte
Tacaíocht, seirbhísí agus áiseanna
Pobal
Nuachtlitir PEIG.ie
Seirbhísí ar fáil trí Ghaeilge
Ciorcail Chomhrá | Caint & Comhrá
Sloinnte
Grúpaí Pobail
Na Lárionaid Ghaeilge
Tacaíochtaí ar fáil do ghnóthaí
An Ghaeltacht
Tithe agus tailte atá ar díol agus ar cíos sna ceantair Ghaeltachta – dar le Daft.ie
Seachtain na Gaeilge le Energia
‘An Chaint’ / The ‘Talk’
Féilte
Imeachtaí Ardú Feasachta
Leabhair Ghaeilge
Podchraoltaí Gaeilge
Teilifís & Raidió le Gaeilge
Na Ceanneagraíochtaí
Foghlaim
Ag foghlaim na Gaeilge
Naíonraí
Gaelcholáistí
Gaelscoileanna & Gaelcholáistí
An Ghaeilge i scoileanna Béarla
Ranganna Gaeilge do Dhaoine Fásta
Cúrsaí le Gaeilge ar an 3ú Leibhéal
Seirbhísí Gaeilge do Scoileanna
Téarmaíocht agus Gramadach ar líne
Cearta
Acht na dTeangacha Oifigiúla 2003
Straitéisí Gaeilge ó Dheas is ó Thuaidh
An Coimisinéir Teanga
Cairt Eorpach do Theangacha Réigiúnacha & Mionlaigh
Ag úsáid Gaeilge le seirbhísí stáit
Glac Páirt sa Ghluaiseacht
Feachtasaíocht
Taighde Gaeilge
Fostaíocht
Leabhrán Ghairmeacha le Gaeilge
Físeáin: ‘Do Ghairm le Gaeilge’
Gairmeacha le Gaeilge san Eoraip
Gairmeacha le Gaeilge in Éirinn
Deiseanna le Gaeilge lasmuigh den Eoraip
Taithí Oibre: na hearnálacha éagsúla le Gaeilge
Cé hiad na fostóirí Gaeilge is mó?
Bileog Eolais faoi Phoist Fhéideartha
Leideanna do dhaoine atá ag lorg poist leis an nGaeilge
Folúntais
CV Samplach Gaeilge
Comhairle agallaimh do phost le Gaeilge
5 leid d’fhísagallaimh
Ceisteanna Coitianta
imni-ar-mhuinteoiri-tumoideachais-go-bhfuil-a-gcuid-gaeilge-‘michruinn,-meirgeach-agus-neamhleor’

Imní ar mhúinteoirí tumoideachais go bhfuil a gcuid Gaeilge ‘míchruinn, meirgeach agus neamhleor’

| Tuairisc.ie | ,

Bíonn imní ar mhúinteoirí i scoileanna lán-Ghaeilge go bhfuil a gcuid Gaeilge “míchruinn, meirgeach agus neamhleor” agus is amhlaidh go mbíonn a gcomhghleacaithe ag cur leis an imní sin.

De réir taighde nua fadhb mhór is ea an easpa líofachta agus an easpa muiníne i measc múinteoirí a bhíonn ag múineadh ábhar eile trí Ghaeilge seachas an Ghaeilge féin.

Deirtear chomh maith go mbíonn “faitíos” ar mhúinteoirí go mbeidh múinteoirí eile “ag déanamh measúnaithe ar a gcumas Gaeilge”.

Tugtar léargas sa taighde nua, atá foilsithe ar an iris ComharTaighde, ar na dúshláin mhóra a bhíonn roimh mhúinteoirí i scoileanna lán-Ghaeilge.

“Tá múinteoirí ábhair ag feidhmiú sa ghort gan mórán tacaíochta, gan mórán oideachais agus go minic gan a bheith líofa ná cumasach i dteanga an teagaisc,” a deir údair an taighde, Christine Ní Chathasaigh agus T.J Ó Ceallaigh as Coláiste Mhuire gan Smál.

Deir lucht an taighde gur labhair na múinteoirí uile ar chuir siad agallamh orthu “go hoscailte” faoin imní a bhíonn orthu “lasmuigh agus laistigh” den seomra ranga mar gheall ar a n-easpa líofachta agus cruinnis.

“Lochtaigh na rannpháirtithe uilig a ninniúlacht Ghaeilge féin ar an mbonn go bhfuil sí míchruinn, meirgeach agus neamhleor.

“Is minic le linn agallaimh a d’admhaigh rannpháirtithe go raibh a fhios acu nach raibh siad cruinn, nach raibh a gcuid Gaeilge ‘foirfe’ agus nach raibh na rialacha gramadaí ar eolas acu.”

Dúradh chomh maith go gcuireann “easpa muiníne” múinteoirí as a gcumas teanga “isteach ar chleachtas teagaisc an ranga”.

Luadh go háirithe easpa ‘máistreacht’ ar an gramadach agus “ar an stór focal a bhaineann go sonrach leis an ábhar” atá á mhúineadh”.

Dúirt na múinteoirí go léir go bhfuil úsáid na Gaeilge i measc na foirne “leochaileach mar thopaic”.

“Luadh nach mbíonn daoine ag iarraidh an comhrá a thosú trí Ghaeilge, i gcás nach mbeadh fonn ar an múinteoir eile Gaeilge a labhairt nó i gcás nach mbeadh an mhuinín ag an múinteoir eile Gaeilge a labhairt.”

Deir lucht an taighde gurb í an “íomhá shoiléir” a fuair siad ná nach mbíonn fonn ar mhúinteoirí áirithe an Ghaeilge a úsáid sa seomra foirne ar eagla go gceapfaidh múinteoirí eile atá ar bheagán Gaeilge go bhfuil siad “drochbhéasach”. 

Bíonn, a deirtear, “céimiúlacht” ann ó thaobh na Gaeilge de i scoileanna.

Tugadh le fios le linn an taighde “gur bagairt mhór í an chéimiúlacht do dhul chun cinn na teanga i measc na foirne agus sa scoil i gcoitinne.”

Dúirt múinteoir amháin gur in olcas seachas a mhalairt a bhí a chuid Gaeilge ag dul mar nach labhraíonn aon duine Gaeilge sa seomra foirne.

Deir údair an taighde nach dtiocfaidh feabhas ar chúrsaí mura gcuirtear deiseanna rialta ar fáil do mhúinteoirí an Ghaeilge a labhairt ar scoil.

“Cé gur fhéach na rannpháirtithe ar an bhfoghlaim leanúnach mar riachtanas gairmiúil chun a ninniúlachtaí teanga a fhairsingiú, tugadh le fios freisin nach raibh deiseanna úsáide teanga bronnta orthu i gcónaí i gcomhthéacs na scoile chun a bhfeasacht teanga a fhorbairt.”

Deir na húdair go bhféadfaí torthaí an taighde a úsáid “le bonn eolais” a chur faoin bhforbairt ghairmiúil leanúnach don mhúinteoir a bhíonn ag teagasc ábhair trí Ghaeilge.

Ba chóir, a deir na húdair, tacaíocht leanúnach a sholáthar “chun tuiscint an mhúinteora ar chórais agus ar struchtúir teanga a chur chun cinn”.

Tá gá chomh maith, a deirtear, le “treoir shainiúil” do Ghaelcholáistí ar bhonn náisiúnta faoi na spriocanna is gá a leagan síos chun “ról an mhúinteora ábhair sa phróiseas teagaisc agus foghlama a dhaingniú i gcleachtas na scoile”.

Moltar freisin go gcuirfí cumas teanga san áireamh sna cáilíochtaí a theastódh ón múinteoir a bheadh ag iarraidh dul i mbun oibre i scoil lán-Ghaeilge. Cáilíocht leibhéal B2 sa teanga ar a laghad ar Chomhchreat Tagartha na hEorpa um Theangacha (TEG) a mholann na húdair do mhúinteoirí a bheadh ag gabháil don tumoideachais.

Níos mó